Wedstrijdverslag Dordrecht 1 – Goes 1

Weer mooi verslag van Rik de Wilde: Deze zaterdag mochten wij eindelijk weer aantreden voor de volgende KNSB ronde. Het volgende Zeeuwse team dat wij thuis mochten ontvangen, dit keer was het Goes 1. Zij hebben de punten hard nodig, dus wij (eigenlijk vooral ondergetekende) verwachtten een opstelling waarmee er veel punten konden worden gehaald. Onze tegenstanders kwamen echter niet in volle sterkte, met name aan de staartborden.

Marcel op bord 8 ondervond dit als eerste. Ik heb eerlijk gezegd geeneens de tijd gehad (of genomen?) om goed naar zijn partij te kijken. Wel heb ik me laten bijpraten door mijn teamgenoten die dit wel deden, die zichtbaar baalden tijdens een moment dat een erg goede stelling naar een minder goede stelling was omgedraaid. Alsnog was rond een uur of 2 echter Marcel klaar met een overwinning in de tas.

De volgende uitslag liet even op zich wachten. Mark was op bord 3 daarna klaar. Hij kwam met een gelijke stelling in het middenspel. Wel was er een duidelijk thematisch plan (goed paard tegen slechte loper). Dit verwaterde echter doordat Mark een pion mocht mee snacken, en daarna snel nog één waarna de tegenstander er de brui aan gaf.

Roland had op bord twee een sterke tegenstander en kwam in een theoretische variant van het Siciliaans terecht die er erg spectaculair uitziet. De uiteindelijke afwikkeling naar een toren + paard eindspel was dat een stuk minder, maar wel geheel passend bij hoe weinig materiaal er over blijft in de partijen van Roland dit seizoen. Ook het continue gebrek aan tijd was niet nieuw. Helaas had zijn tegenstander wel voldoende tijd en zo werd Roland langzaam weggedrukt, tot hij opeens mat ging.

Zelf was (R)ik op bord 5 daarna klaar. Met zwart snoepte ik een pion in de opening die mijn tegenstander wel veel kansrijke voortzettingen opleverde voor actief spel. Uiteindelijk kon ik onder de druk vandaan komen, met nog steeds de pion voorsprong. Het toreneindspel met ongelijke lopers werd door een vrije h-pion snel beslist. Tussenstand 3-1 met nog goede vooruitzichten op de andere borden.

Jacques heeft een heel plezierige middag gehad. Na de opening kreeg hij een prachtige stelling met een ontwikkelingsvoorsprong, terwijl de koning van tegenstander in het midden bleef. Jacques wist hier wel raad mee en uiteindelijk bleef er ook een ondekbare matdreiging op het bord.

De partij van Freek op bord 1 leek de hele middag optisch in evenwicht te zijn. Freek heeft wel geprobeerd om nog winstkansen te creeëren, maar kwam enigszins teleurgesteld de zaal uit na zijn vierde remise dit seizoen. Volgende wedstrijd weer beter!

Ook Ben was teleurgesteld na zijn remise, ondanks het ratingoverwicht van zijn tegenstander. Na een wat frivole damezet in de opening kreeg Ben ook een prachtige stelling waarin wit alle kansen heeft om zijn voordeel langzaam uit te bouwen. Helaas kreeg zijn plezierige middag geen passend slot.

Lennard had op bord 7 een rating overwicht van een kleine 800 rating punten. Welke opening wil je dan het liefst NIET op het bord krijgen? Inderdaad, het werd de afruilvariant van het Frans. Gezegd moet worden dat Lennard ook niet de meest dynamische opties koos om tegenspel op te zoeken, en zijn tegenstander juist heel mooi het veld f5 onder controle hield. Het werd een lange zit, en pas laat op de middag kon Lennard een voordeel krijgen dat hij niet meer losliet. Eindstand 6-2, we zijn goed op weg het seizoen een mooi slot te geven!

Dordrecht 1

Rating