Dordrecht 1 – HWP Sas van Gent 2

Verslag van Rik de Wilde.

Afgelopen zaterdag mocht het eerste aantreden tegen Sas van Gent, gelukkig thuis in de Crabbehoeve. Helaas waren zowel Lennard (vakantie) als Mark (ziek) verhinderd. Adel en Cor waren beschikbaar om in te vallen. Deze wedstrijd moest door ons gewonnen worden om nog zicht te hebben op een promotieplek. Helaas is het zover niet gekomen…

Als eerste was Marcel klaar. Optisch zag zijn stelling er actiever uit, maar hij had al zijn mooie loper afgeruild. Toen Marcel een remise aanbod kreeg had hij te weinig vertrouwen om door te spelen. Na de analyse bleek dat er toch nog meer kansen waren dan Marcel eerder had gedacht. Jammer, maar weer een les voor de volgende partij!

Hierna was Freek klaar. Een wilde partij door een stukoffer van zijn tegenstander in de opening. Het zag er allemaal heel dreigend uit, toch is de computer niet onder de indruk met een beoordeling van ongeveer een gelijke stelling. Wederzijds zijn in de zeer open stelling onnauwkeurigheden begaan, waarbij Freek ergens een duidelijke winstkans heeft gemist. Uiteindelijk kwam er een geforceerde remisevariant op het bord.

Cor had de (on)dankbare taak om op bord 1 Mark te vervangen, gelukkig trof hij een gelijkwaardige tegenstander. Helaas kwam Cor niet in de wedstrijd. Nadat hij een kans had laten lopen op tegenspel om de verzwakte koningsstelling van zijn tegenstanders aan te pakken werd hij langzaam overrompeld, en na een dame offer van zijn tegenstander (met mat op de volgende zet) moest Cor zijn vlag strijken.

Zelf had ik een rustige Siciliaan op het bord, waarbij zwart een pionnetje op b2 snoepte. Dit was een fout waar ik niet direct van profiteerde, maar in de stelling die hierna ontstond (ik een dame, en zwart drie lichte stukken) maakte zwart een fout waardoor de partij snel klaar was.

Adel zette met zwart zijn stelling rustig op, zijn tegenstander wilde dit met actief spel bestrijden. Adel was hier niet van onder de indruk, nam de geboden pion aan en begeleidde de stelling naar een eindspel waarin het een kwestie van tijd leek voordat Adel het punt zou binnenhalen. Helaas heeft Adel hier ergens iets over het hoofd gezien, want opeens kreeg wit een wel heel snel doorlopende vrijpion. Adel trok aan de noodrem en offerde zijn paard om naar een remise-eindspel met randpion en verkeerde kleur loper te gaan.

Bij de tussenstand van 2,5-2,5 moest ik helaas de Crabbehoeve verlaten en heb ik het einde van de wedstrijd niet meer verder meegekregen. Ik was positief over de uitkomst: Jacques had een actieve stelling en was zelf overtuigd dat hij dit naar winst kon voeren. Roland had ook de hele middag het initiatief vast, en had zijn tegenstander met twee dubbelpionnen opgezadeld in het eindspel. Ben werd vanuit de opening overrompeld en had een chronisch gebrek aan tijd. Toch kwam hij de tijdcontrole zonder grote schade door en zag zijn stelling er hoopgevender uit.

Helaas kreeg ik twee uur later te horen dat het toch anders was gelopen. Jacques kon zijn overtuiging omzetten naar een vol punt, maar Ben moest toch buigen. En Roland bleek, mede door een gebrek aan tijd, zijn mooie stelling kwijt te zijn geraakt en ging in verloren stelling door zijn tijd. Door dit verlies lijken we definitief afgehaakt voor een promotieplek, en dat is – in november -  een behoorlijke teleurstelling. Vanzelfsprekend gaan we er alles aan doen om dit jaar toch zoveel mogelijk punten bij elkaar te sprokkelen, want je weet maar nooit..