NK snelschaken, een kleine Dordtse impressie

Tja, wat ga je daar nou eigenlijk zoeken op je kostbaar vrije, en zeer warme zaterdag ?

Opgesloten worden in een veel te warme zaal met allerlei zotten die dat zo te zien ook geheel vrijwillig lijken te doen. Snelschaken dus, met een tempo van 3 minuten + 2 seconden per zet.

Rapid en snelschaken leeft, zelfs Magnus Carlsen vindt het gewone schaak met (te) veel tijd niet meer zo leuk. Misschien ook nog wel een gevolg van de Coronatijd, waar heel veel online is gespeeld, maar nauwelijks of geen partijen met een lange tijdsduur.

Een ongelooflijk sterk deelnemersveld in de Rustburg in Rotterdam, ruim meer dan 200 deelnemers waarvan de eerste 90 zomaar meer dan 1900 ELO puntjes hebben!! Diverse grootmeesters (8), de nodige IM’s (13) waaronder onze eigen IM Mark Timmermans (9e geplaatst op snelschaak ELO) en dan ook nog heel veel participanten met 2100, 2000, 1900  enz.

De deelnemers, Mark even niet meegeteld, uit ons cluppie, Ben, Teus en Otto vroegen zich het al hardop af bij het vertrek. Ongelooflijk warm, weinig c.q. geen kans op prijzen en het was absoluut onze gedeelde opinie dat we veel beter door konden rijden naar strand, schaduw en excessief bieren onder een parasol ergens. Toch was het een leuke dag. De organisatie was vlekkeloos en telkens zeer op tijd.

Zoals verwacht ging Mark fluitend door de 1e ronde en plaatste zich later ook o.a. met een serie van 5x winst op rij voor de A-finale, wat een baas.

Ben (1 punt) , Teus (1+1 bye=2)  en Otto (2)  gingen na de 1e ronde met een paar schamele puntjes door naar de volgende sessies. Teus en Otto scoorden in de tweede ronde 5 nullen, Ben won ze alle 5 in zijn poule en herstelde zo de onderlinge ‘pikorde’. Ronde 3 voor de eerstgenoemde heren was in poule AG, de laatste tafel zo ongeveer. Het AG staat waarschijnlijk voor ‘achterlijke gladiolen’, of wat liever gezegd  voor ‘ach gut’, ze doen ook leuk mee. Daarin werd door beiden wel aardig gescoord tegen allerlei jeugdspelers en onderling natuurlijk een salonremise. We hoeven elkaar tenslotte geen pijn te doen in dit gezelschap, daar zijn heus genoeg anderen op uit. Dit bracht Teus en Otto in finalepoule O (van onwetendheid ?, onachtzaamheid ?), en ja er werd echt begonnen met A, B enz.…….Toch zaten er 3 tegenstanders in met een ELO van 1900 en een beetje. In onze poule scoorde Teus er echter lustig op los met 6 uit 9  en daardoor uiteindelijk een mooie derde prijs in finalegroep O. Als enige prijswinnaar van ons clubje ook, waardoor we een uurtje later thuiskwamen als mogelijk was geweest. Er werd namelijk geen geld uitgekeerd als je geen acte de presance zou geven bij het maken van de foto’s. Voor de foto en het tientje van Teus doorstonden wij gezamenlijk  (ja Mark ook) met onvoorwaardelijke liefde, en voornamelijk moedig, de moordende temperatuur in de speelzaal. Grootmeesters ontmoet ? Jazeker, Otto verloor in ronde 1 van Liam Vrolijk en Teus in de tweede ronde van Jan Smeets, toch leuk ?? Mark heeft er een paar verslagen zelfs.

In de finalepoule A kon Mark het uiteindelijk helaas niet bolwerken als gevolg van de hitte, maar ook natuurlijk het GM geweld daar. Een keurige 7e plaats met voor hem maar liefst 4 grootmeesters en ook Hing Tin Lai als erkend snelschaak fenomeen, vlak achter Loek van Wely. Keurig gedaan hoor Mark. Ben eindigde in zijn finaleronde als laatste in de poule, maar won nog wel van Cor de Wit, ook geen onbekende schaker.

Mark prima 7e van Nederland met een TPR van 2376, lager dan zijn ELO door verlies van ‘de verkeerde tegenstanders’. Onderweg wel gewonnen van gerenommeerde tegenstanders als Ten Hertog, Zwirs en van Delft.

Ben is nummer 96 geworden met een TPR van 1711, matig maar nog wel in het linker rijtje Ben !!

Teus nummer 171, met een TPR van 1770 !!!, prima,

Otto laatste Dordrecht speler met een 176e plaats met een TPR van 1661.

Volgend jaar weer ? Moeten we eerst heel lang over nadenken met daarbij ook nog een flinke tijd aan increment.

Otto van Haren