Vlissingen (6)

Dank webmaster Adri Timmermans voor zijn foto's van het Dordtse kwartet. Hieronder de 8e ronde van verslaggever Marcel Pluymert..

Ronde 8: Vruchteloze Vrijdag

Vanmiddag op de fiets naar Middelburg geweest waar ik op een terras heb afgesproken met Koos. Omstreeks juni vorig jaar heb ik hem voor het eerst ontmoet op dit zelfde terras. Ik was daar met, toen nog, mijn vriendin en schoonmoeder, waar ik een man zag zitten met allerlei schaakboeken en uitdraaien van openingsnieuwtjes. Uiteraard was gesprekje zo begonnen. Koos is niet alleen maar een schaakboekenwurm, maar ook een zeer gezellige prater. In no time daagde hij me al uit om het HZ toernooi in Vlissingen te komen spelen met als tegenprestatie dat hij dan ook mee zou doen. De rest is geschiedenis, behalve dat Koos helaas het toernooi aan zich voorbij moest laten gaan vanwege een aanstaande staar operatie.

Vandaag hetzelfde ritueel: we analyseren wat van mijn komische partijtjes, bekijken wat a4tjes aan openingsnieuwtjes en ook de anekdotes blijven niet achterwege. En zoals altijd gaat de tijd weer veel te snel, ik moet weer terug naar Vlissingen, want om 18:30 wacht alweer de laatste avondpartij.
Fietsend langs het kanaal door Walcheren voel ik me ineens intens moe en lusteloos. Hoewel ik netjes heel de week aan de cola zero bleef, voelde ik me als een zondagmiddag na een heftig avondje stappen. Geen goed teken!

Ik tref mijn sterkste tegenstander tot nu toe en ik kan heel kort zijn over mijn partij. Binnen een uur verloren! Hoewel ik "slechts" een kwal verloor in een gedrukte stelling heb ik dit keer 0,0 motivatie of inspiratie om wéér een gelukje te wagen en geef direct op. Ook Johan verliest gedicideerd maar gelukkig houdt Victor wel de Dordtse eer enigszins omhoog.

Het restant van de avond heb ik gespendeerd aan filmpjes kijken op de kamer. Na de analyses op het terras (Ik heb nog nooit een potje tegen Koos gespeeld), de krankzinnige wedstrijden dusver en het verliezende miniatuurtje van vanavond wil ik even niet met schaken of schakers geconfronteerd worden. Vrijdagavond is voor de toernooigangers, gek genoeg, de avond om eens flink de bloemetjes buiten te zetten en zich te laven aan het plaatselijle uitgaansleven. Nu is het vanavond geen gek idee om te stappen natuurlijk maar morgen begint de slotwedstrijd al om 11:30! Ik ben niet vies van een gezellige avondje maar ik wil toch echt wel nog een resultaat neer zetten!

Ronde 8:
Bord 41:  M. Pluymert - M. Kindt (2045)               0-1