Tweede wint laatste partij, maar hoe

Gisteravond in en tegen Krimpen aan den IJssel won het tweede zeer geflatteerd met 4,5-3,5. Daar Krimpen zeker aan 3 borden de winst miste, kan je rustig zeggen dat Krimpen zichzelf versloeg. Mede gezien het feit dat we op alle 8 borden minder ELO hadden (!), zou een verlies vrij normaal geweest zijn..

Het eerste klaar was gelegenheids kopman Ton Slagboom. Zijn jeugdige opponent kende de 'London' prima en wilde geen minder eindspel, remise (goh).

Daarop volgden 2 snelle prima overwinningen van ook 2 witspelers: invaller Niels Verhaar op bord 7 en Victor van Blommestein op bord 3. Niels kreeg een Nimzo-Indier voor zijn kiezen en kwam plots zeer goed te staan. De zwarte riposte Dd8! leek alles nog net te redden, maar na Dg5? de zet erna kreeg Niels een stuk in zijn schoot geworpen. Victor won fraai op de zijn bekende manier, pionnen voor, pionnen teruggeven en met een dominant loperpaar doordrukken.

Houdini Henk Timmermans redde het vervolgens niet tegen de pionnenwals die Hans van Nieuwenhuizen in gang had gezet. Geen schande, we staan nog voor met 2,5-1,5 maar het ziet er op bord 2 slecht uit voor Timon de Geus. Tegenstander 'good-old' Henny Versteeg blijkt het nog niet verleerd en bestrijd de Wolga voortvarend. Timon komt een stuk achter en gooit alles op de aanval, wat niet lijkt te baten. Maar dan plots de black-out van de witspeler. Niet alleen mist de Krimpenaar mat in 2 tegen de arme zwarte koning op h3, maar nog erger....het mat in 1 van Timon op g2. Totale ontgoocheling bij velen incl. Henny.

Vervolgens verliest Wim van Noort op bord 7. Na lang prima verdedigingwerk redt hij het eindspel met een pion minder net niet. Op bord 8 is invaller Michiel van der Veen ondertussen bezig met een loper minder een ingenieus remisemechanisme aan het creeren. Uiteindelijk lukt dat via een zwarte vrijpion op a2.

Lest-best is Arie van Heeren bezig op bord 6. Arie piekert zich suf hoe die witte vrijpion op d6 tegen te houden en ook hier volgt er een vernuftig remiseplan.  Met de dames op het bord loopt de zwarte koning vrolijk naar voren om mee te helpen met een eeuwig schaak mechanisme. Waarschijnlijk mist wit daar ergens de winst en probeert vervolgens gezien de wedstrijdstand ijzer met handen te breken. Uiteindelijk promoveren de witte f-pion en de zwarte a-pion tegelijk: remise en de 4,5-3,5 overwinning staat echt op het wedstrijdformulier.

IMG 9268

De laatste fase van de spannende wedstrijd, Arie is secuur aan het knokken voor de remise.

Lopes, S.E. (Samuel) 1851   Slagboom, T. (Ton) 1839   -12   ½ - ½
Versteeg, H.J. (Henny) 1842   Geus de, T. (Timon) 1806   -36    0 - 1
Ranft, J.H. (Hans) 1846   Blommestein van, F.A.V. (Victor) 1776   -70    0 - 1
Nieuwenhuizen van, J.H. (Hans) 1855   Timmermans, H.J. (Henk) 1761   -94    1 - 0
Greevenbosch, C. (Kees) 1697   Noort van, W. (Wim) 1690    -7    1 - 0
Wolde ten, B. (Bert) 1773   Heeren van, A. (Arie) 1628  -145   ½ - ½
Brussel van, A.G.J. (Bert) 1796   Verhaar, N.J. (Niels) 1620  -176    0 - 1
Hoogenboom, J.E. (Eduard) 1720   Veen van der, D.M. (Michiel) 1632   -88   ½ - ½

Krimpen aan den IJssel 2

Dordrecht 2

1719   -79  3½-4½

IMG 9265

Foto al redelijk vroeg in de avond genomen met 'alleen' de 2 teams nog in de speelzaal (?!).

LS. Helaas was het in de barruimte van het Bowlingcentrum ook stil..hoge horecaprijzen (!?).

Ton Slagboom