Uitstekende start D2 KNSB

Zoals Rik al schreef speelde ook het tweede thuis tegen Messemaker, dat helaas maar met 7 man kwam en dat wel keurig gemeld had, en won gedecideerd. Teamcaptain Edward de Vries had zo een goede middag samen met zijn eigen resultaat en een nieuwe rol als waarnemend wedstrijdleider voor het eerste..

Het had weinig gespeeld of het tweede had ook maar 7 spelers aan de start. Tot een dag voor de wedstrijd had Edward met assistentie van Ton liefst 20 (!) afmeldingen ontvangen, de meeste vanwege ziekte of werk. Gelukkig kregen we op de valreep hulp van good-old (sorry voor het cliche Joop) Joop de Jong.

Na de reglementaire 1-0 kwam TC Edward op het bord met zijn bekende gedegen remise (waar hebben we dat meer gehoord), vlak daarop gevolgd door een nederlaag van maatje Lennart Poort. Die had naar eigen zeggen te passief gespeeld, maar verdient alle credits vanwege zijn 'dedication' om te spelen na een laat geworden buitenlands tripje. Hulde voor deze teamgeest Lennart. Niet lang daarna liep Daan de Winter glunderend rond, gewonnen dus in amper 20 zetten tegen een Hollandse Stonewall. Zijn tegenstander hielp zijn eigen opening om zeep met h7-h6?, waarna Daan een master-class positie spel liet zien. Zwart moet horendol geworden zijn van vooral de witte paarden die in combinatie met de dame vernietigend snel de zwarte stelling opbliezen.

Vervolgens duurt het even voordat kopman Marcel zijn terechte remise binnenhaald. Marcel liet zien hoe een zwarte Stonewall wel te spelen en had lange tijd licht initiatief, helaas net niet voldoende voor de winst. De volgende uitslag is bij Xander, die met een prachtige winst met Konings-Indisch een matchpunt laat noteren : 4-2. Tegen de super rustige witte opbouw gooide Xander met b7-b5 !? de knuppel in het hoenderhok, daarbij met 2 stukken tegen toren en enkele pionnen licht materiaal investerend. Het vervolg liet zien dat het bij schaken toch echt vaak om positiespel gaat en ook hier speelden de paarden van Xander een doninante rol. Het eind werd een prachtig mat met Dame en Paard, al had toeschouwer Adri terecht een iets snellere wewg gezien. Al met al grote klasse!

De winst werd definitief door een fraaie slotzet van Joop de Jong. Die had met zijn fameuze witte drukspel in de opening al een stuk gewonnen en de kenners weten dan dat het zet voor zet eigenlijk alleen maar erger wordt voor zijn tegenstanders. Die verzon nog een mooie va-banque, maar ja..hij speelt tegen Joop.

Tenslotte bleef Mathijs over, die Konings-Indisch tegen het London systeem speelde. Dit is vaak een goede keuze, maar ergens in het middenspel kwam wit toch een pionnetje voor. Het eindspel leek lastig te houden voor Mathiijs, maar dankzij de juiste strategie met een oprukkende h-pion tegen een wit paard moest wit berusten in remise.

Totaal dus 5,5 -2,5 en daarmee zelfs koploper. De TPR van bijna 1800 is vergelijkbaar met de beste prestatie van vorig seizoen, applaus voor het hele team!

Pluymert, M.M. (Marcel) 1898   Eijgelaar, J. (Jeroen) 1896    2   ½ - ½
Jong de, J. (Joop) 1948   Rothuizen, I.Y. (Ivar) 1828 120   1 - 0