Eerste rapidavond nieuwe stijl geweldig succes

De eerste rapidavond in de nieuwe stijl was een geweldig succes. Veel enthousiaste reacties, spannende partijen en twee terechte winnaars die de eerste plek deelden na een remise in de laatste ronde. Vijf ronden werden er gespeeld, met 15 minuten bedenktijd + 2 seconden per zet. Tussen de ronden werd de bar goed bezocht en waren de gesprekken geanimeerd. Zo zelfs dat de hulpsherif van wedstrijdleider Henk (Adri) vaak nauwelijks boven het geroezemoes uitkwam om de volgende ronde aan te kondigen.

Na 4 ronden Zwitsers werd de kop gedeeld door Ben en Jacques die beide nog op 100% stonden. In de laatste ronde speelden zij tegen elkaar en besloten het punt te delen. De ranglijst en de totaal resultaten zijn op de site te vinden onder het kopje Rapid Competitie.

Even een kleine uitleg over de lijsten. Als u dit slaapverwekkend vindt, kunt u het natuurlijk ook gewoon overslaan.... Ik waarschuw maar alvast.

1. De uitslagen - ranglijst is niet verder gesorteerd dan op wedstrijdpunten. Verdere sorteercriteria zijn niet ingevoerd in verband met de hoeveel werk voor de wedstrijdleiders om alle Weerstand en SB punten ook nog te voeren. Excuses daarvoor. Uiteindelijk gaat de competitie over 6 avonden en zal de terechte winnaar boven komen drijven.

2. Zoals u misschien weet, kunnen de slechtste twee resultaten worden weggestreept om zo na 6 ronden tot een eindwinnaar te kunnen komen. Omdat dit de eerste ronde was, staat iedereen in de competitieranglijst dus nog op 0 punten. Immers tot nu toe is dit een van de twee slechtste ronden. Wel worden ge gescoorde punten meegenomen als 2e sorteercriterium. Die zijn op de lijst te herkennen aan de puntenaantallen die tussen haakjes zijn genoteerd.
Als een speler in een van de zes ronden afwezig is, wordt voor die speler 1000 punten genoteerd. Als die speler 2 keer afwezig is zal hij/zij 2 keer 1000 punten genoteerd krijgen die hij/zij dan ook voor de eindrangschikking kan wegstrepen. Ben je maar in staat om 3 van de 6 ronden mee te spelen? Geen probleem natuurlijk, maar dan heb je geen kans meer om in de eindstand er hoog te eindigen.

3. Het aantal punten dat telt voor de competitieranglijst wordt bepaald door de plek op de eindranglijst van een avond. Eerste plek = 0 punten, Tweede plek = 1 punt, 38e plek = 37 punten. Bij gelijk puntenaantal krijgen alle gelijk geeindigden hetzelfde aantal punten en wel het aantal van de hoogste plaats van die groep. Dus in de eerste ronde waren Ben en Jacques gelijk geeindigd en zij krijgen daarom beide 0 punten. Op de derde plaats eindigden 4 spelers en die krijgen dus allevier 3 punten, enz. enz.

Tot zover mijn uitleg.
Adri Timmermans