Eerste match Dordrecht viertal in 1A

Ons team bestaat uit 5 man dus had onze captain Teus Slotboom zichzelf op de reservebank geplaatst vanwege het Krimpen Open wat deze keer ongelukkigerwijs op dezelfde dag gepland was als onze eerste wedstrijd tegen het viertal van Erasmus V1. Helaas moest Ton Slagboom zich afmelden op maandag lunchtijd dus er was plotseling een probleem. Teus kon moeilijk afzeggen want de indeling voor Krimpen Open was al gemaakt en dat zou een reglementaire nul opleveren.

Gelukkig was Xander van Doorn bereid in te vallen en konden we toch met een viertal aantreden. Om 21:15 kwam Victor van Blommestein (3e bord) melden dat z’n tegenstander al remise had aangeboden. Stelling was misschien ietsje beter voor Victor, maar het bord stond nog vrij vol. Ik heb het aan Victor overgelaten en hij besloot om toch maar door te spelen.  Even later kwam Marcel den Boer (bord 4) met dezelfde mededeling dat er remise was aangeboden. Hier was al veel van het bord en er zat echt geen muziek meer in de stelling, dus geaccepteerd (0,5-0,5). Inmiddels was Victor erin geslaagd om zijn ietsje betere stelling uit te bouwen, lichte stukken eraf en druk van torens over de halfopen c-lijn. Hier ging de tegenstander in de fout en het eerste volle punt was binnen (0,5-1,5).

Zelf zat ik op het eerste bord en hoewel ik aanvankelijk best wel lekker stond maakte ik een fout en verloor een stuk tegen een pion. Nog even doorgegaan maar er was geen redden meer aan (1,5-1,5). Als laatste bezig was onze invaller, Xander van Doorn (bord 3). In ’t begin ging het gelijk op maar gaandeweg kreeg Xander toch iets overwicht. De witspeler verdedigde secuur maar dat kostte wel veel tijd. Uiteindelijk, in een gecompliceerde stelling, moest de witspeler 2 kwaliteiten geven om te overleven. Dan denk je, dat is klaar, maar de witte paarden tegenover de torens dreigden voortdurend met allerlei vorken en de dames stonden ook nog op het bord. Xander ging toen serieus tijd gebruiken en uiteindelijk zaten beide spelers onder de 5 minuten. Gelukkig wist Xander de goede weg te vinden en de eindstand 1,5-2,5 op het formulier te plaatsen. Onze invaller matchwinnaar!

1. Verhoeven - Kees van ’t Hoff 1-0
  2. Renzen - Xander van Doorn 0-1