Dordrecht 2 verliest van SO Rotterdam 2

Woensdagavond 8 november speelde het tweede team van Dordrecht tegen SO Rotterdam 2. Deze club heeft momenteel een tijdelijk onderkomen gevonden in een kantoorgebouw in Capelle a/d IJssel. Hoewel de ontvangst uiterst vriendelijk was, is het eigenlijk voor een roemruchte club als SO Rotterdam niet een omgeving, die aantrekkelijk is om bijvoorbeeld nieuwe jonge leden aan te trekken. Binnenkort gaan ze verhuizen naar een hopelijk betere locatie.

Het tweede team van SO Rotterdam bestaat grotendeels uit oude rotten, die vaak al meer dan 30 jaar op KNSB-niveau gespeeld hebben.  De coach van ons tweede team, Ton Slagboom, had een creatieve opstelling bedacht om deze ervaren spelers te bestrijden. Doel was om aan de hoogste borden wat remises te behalen en vooral te scoren aan de lagere borden. Dat laatste is gelukt. Aan de borden 5-8 werd 2.5 gescoord. Aan de eerste vier borden werd echter slechts een half punt gescoord.

Per bord:

Ton Slagboom had zichzelf aan bord 1 gezet. Zijn tegenstander, Michel Besseling, kon langzaam maar zeker het verkregen positioneel overwicht tegen een geïsoleerde pion op b4 opbouwen. Later gaf Ton aan dat hij i.p.v. een blunder (Dc4) met Ta3 remise had kunnen bereiken. Het was zijn eerste nederlaag met wit in 11 jaar.

Jan Willem Versloot aan bord 2 speelde tegen Cor de Zwart. Hij verloor in een paard-loper eindspel met een pion minder, waarin de loper sterker bleek. Na afloop baalde Jan Willem van het feit dat hij een kans gemist had op een eindspel met een gelijk aantal pionnen aan beide kanten, waarin de kansen op remise een stuk groter waren.

Hans Berrevoets haalde remise aan het derde bord tegen Henny Versteeg. Hij was als eerste klaar. Na overleg net de coach werd het remiseaanbod van zijn tegenstander aangenomen.

Aan het vierde bord speelde Marcel Pluijmert tegen Marc Schroder. In het middenspel verloor Marcel de kwaliteit. Het leek erop dat hij kans had op een vesting. Zoals het ging kon Marcel het tij niet meer kon keren. Toen hij dreigde een loper te verliezen gaf hij op. Opmerkelijk was na afloop dat zijn tegenstander dat niet direct gezien had. De stelling was echter zodanig dat de uitslag desondanks wel vast stond.

Aan bord 5 speelde Ben Sitton tegen Marius Strijdhorst. In het middenspel verloor Ben een stuk tegen weinig compensatie. Na nog een stukverlies bleef Ben knokken met zijn pionnen, maar moest terecht opgeven. Zijn tegenstander was gewoon beter in deze partij.

Victor Koppelaar kreeg aan bord 6 van zijn tegenstander, Frans Vreugdenhil, de doorschuifvariant in het Frans voorgeschoteld. Het werd een scherpe partij, waarin erg nauwkeurig moest worden gespeeld. Na wat slordigheden over en weer kon Victor definitief voordeel bereiken. Een poging van zijn tegenstander om via een ogenschijnlijk tijdelijk paardoffer voordeel te behalen faalde, waardoor Victor een stuk voor kwam. Het duurde nog even voordat de kansen op eeuwig schaak uit de stelling werden gehaald. Het punt was toen voor Victor.

Johan van de Griend speelde tegen Cor Treure. Hij heeft de gehele partij beter gestaan. Toen hij door een vorkje een stuk won, gaf zijn tegenstander op. Johan kreeg nog wel tijdens de partij een waarschuwing van de wedstrijdleider, omdat onbedoeld zijn telefoon een tingeltje gaf. Zijn tegenstander twijfelde of hij daar in het belang van het team iets van moest zeggen, ook omdat hij niet op de hoogte was van de reglementen. De wedstrijdleider gaf aan dat een waarschuwing hier op zijn plaats was. De partij werd daarna sportief voortgezet. Moraal: altijd dubbelchecken of je mobiel echt uit staat.

Sander Vogelesang heeft aan het achtste bord remise gespeeld tegen Gerrit Markus. In het middenspel kon Sander een pion winnen. Hij bereikte daarmee een zeer goede stelling, die wellicht tot winst had moeten leiden. Sander overzag echter een eeuwig-schaak-mechanisme waardoor de remise onvermijdelijk was.

Conclusie:

Het gezegde luidt: het kan verkeren. Vorig seizoen werd het tweede team bijna kampioen. In dit seizoen gingen eerste twee wedstrijden verloren tegen sterke tegenstanders. Het is nu zaak om de volgende wedstrijden beter voor de dag te komen om niet in degradatiegevaar te komen.

Johan van de Griend, teamleider.